نحوه چاپ طلاکوب

یازار : ورمی

+0 به یه ن
چاپ طلاکوب احد از روش‌های چاپ می‌باشد که زیبایی بسیار زیادی به هر گونه محصول چاپی می‌بخشد. از این روش معمولاً روی کارهای حاضر مانند سررسید , جلد مدارک , جلد کارت خودپرداز , تقویم‌های جیبی و … استفاده می‌شود. درواقع این روش تکمیل‌کننده روش‌های چاپ دیگر است زیرا در چاپ معمولی رنگ‌ها براقیت و زیبایی رنگ طلایی و نقره‌ای را ندارند. برای مثال شما می‌توانید کارت ویزیت خود را طراحی و چاپ کنید و روی نمونه چاپ‌شده خود برندتان را در فضای خالی پسندیده به‌صورت طلاکوب چاپ نمایید تا به‌صورت ویژه جلوه پیدا کند.

طلاکوب چیست؟

چاپ طلاکوب به دلیل رنگ‌بندی زیاد زیادی که دارد حائز تنوع زیاد نکویی است و می‌تواند محصولات چاپی را بهتر و زیباتر به نمایش بگذارد. شما می‌توانید نوارهای طلاکوب در عرض‌های 75 یا 64 سانتی با طول متراژ رولی 24000 هزار متری و یا 2000 متری را در بازار پیدا کنید. این نوع چاپ معمولاً روی هدایای تبلیغاتی از جنس چرم یا طرح چرم استفاده می‌شود که مایه برپایی فرورفتگی‌های در سطح شغل می‌گردد فلذا بدون اضافه کردن رنگ جدید طرح موردنظر را می‌توان روی کار حک نمود.
انواع چاپ طلاکوب

طلاکوب از ورق‌های متالایز یا ورق طلا استفاده می‌کند.
و روش‌های مختلفی دارد ولی در سرانجام نتیجه نهایی تقریباً یکسان است.
طلاکوب به دودسته:

    طلاکوب گرم
    و طلاکوب سرد

انجام می‌شود.

در طریق چاپ طلاکوب گرم برای انتقال ورق زر از روی فیلم پلی‌استر روی پیشه از اختناق و حرارت بهره‌گیری می‌شود درحالی‌که طلاکوب سرد طرح موردنظر روی شغل چسب می‌شود و ورق زر روی آن چسبیده می‌شود. قسمت‌های چسب شده ورق طلا را به خود جذب کرده و قسمت‌هایی که چسب ندارد زر را به خویش نمی‌گیرد. این روش چاپ را می‌توان روی سطوحی از جنس چرم , پلاستیک , کاغذ و مقوا , فوم و یا یوف به‌صورت طلاکوب , نقره‌کوب , مشکی کوب و یا رنگی کوب چاپ نمود. برای چاپ طلاکوب دربایستن به کلیشه داریم که معمولاً با توجه به سطح از کلیشه‌های 1.5 الی 3 میلی‌متری بهره‌گیری می‌شود.

    چاپ ساک دستی کاغذی و مقوایی
    چاپ جلد کتاب
    چاپ پوستر گوناگون
    چاپ هدایای تبلیغاتی مختلف

توسط شیوه طلاکوب می‌توانند طراحی و تولید شوند.
مراحل چاپ طلاکوب

طلاکوب می‌تواند به‌صورت:

    طلاکوب دستی
    و طلاکوب ماشینی

توسط ماشین‌های چاپ طلاکوب سپریدن شود.

دستگاه چاپ طلاکوب دیجیتال دربایستن به کلیشه ندارد و شما می‌توانید طرح موردنظر خویش را با هر سایز و فونت و متن مدنظر روی پیشه چاپ نمایید. ابعاد چاپ طلاکوب متفاوت است و لغایت اندازه‌های کبیر (100*70) را نیز می‌تواند پوشش دهد. قیمت چاپ طلاکوب بسته به سایز و ابعاد کار , گونه و جنس آن محاسبه می‌شود. طلاکوب را می‌توان در رنگ‌های مختلف چاپ نمایش داد که به آن‌ها تمپلات رنگی گفته می‌شود در ضمن از ورق‌های طرح دار طلا و هولوگرامی نیز می‌توان برای این شغل کاربرد نمود.

در این نوع چاپ از برجسته‌کاری یا امباس بهره‌گیری می‌شود که به جنس پیشه نیز بستگی دارد. برای چاپ طلاکوب روی چرم طبیعی , چرم مصنوعی , جیر و مخمل و گالیونگور و …باید از چاپ طلاکوب گرمایشی بهره‌گیری نمایش داد زیرا این سطوح از مقاومت سطحی و کششی فوقانی برخوردار می‌باشند. اما برای امباس روی سطوحی مشابه کاغذ و مقوا یا هر کار دیگری از جنس الیاف سلولوزی بهتر است این شغل به طریق سرد اتمام شود که توسط ماشین‌های لترپرس ,ملخی و … انجام می‌گیرند.
برجسته‌کاری یا امباس در چاپ طلاکوب

فروش تابلو طلاکوب
امروزه امباس را می‌توان به‌صورت رول روی توپ کاغذی نیز سپریدن داد.

در طریق طلاکوب سرد برجستگی روی کار احساس نمی‌شود زیرا خفگی به‌صورت یکدست اعمال می‌شود و این خپگی مانند چاپ افست روی فرم چاپی اعمال می‌گردد. در طلاکوب گرم یا حرارتی خپگی به‌صورت موضعی به‌وسیله کلیشه روی کار اعمال می‌شود فلذا قسمت‌هایی که صلا اعمال می‌شود کمی برجسته‌تر از سایر قسمت‌های می‌گردند ولی در طلاکوب سرد این برجستگی وجود ندارد زیرا باید یک‌لایه پوشش هستی داشته باشد تا چسب روی آن اعمال نشده و جذب کاغذ نشود الی طلا تنها در قسمت‌هایی که نیاز داریم اعمال شود. صلای سرد نسبت به صلای گرم بها پایین‌تری دارد اما از کیفیت فوقانی به نسبت صلای گرم برخوردار نیست.

بنابراین از پیشباز اقلیت در بازار برخوردار می‌باشد.

کلیشه چاپ

یکی از پیش‌نیازهایی که برای چاپ طلاکوب موردنیاز است کلیشه‌ها هستند. البته همان‌طور که گفته شد در چاپ دیجیتال طلاکوب نیازی به کلیشه نیست ولی در روش‌های عادی بیچارگی به کلیشه وجود دارد. این گونه کلیشه‌ها معمولاً از جنس فلز می‌باشند و ماندگاری زیادی دارند و از آن‌ها می‌توان در چاپ‌های متعدد بعدی نیز بهره‌گیری نمود.

کلیشه‌ها برای انتقال طرح روی کار طراحی می‌شوند. این کلیشه‌ها بسته به نوع چاپ طلاکوب به‌صورت دو میل یا سه میل طراحی می‌شوند و از آن‌ها می‌توان برای کارهای تیراژ بالا کاربرد نمود. چاپ متالایز با طیف بی‌شماری از رنگ‌ها به‌ویژه رنگ‌های زرین می‌تواند به‌سادگی جایگزین طلاکوب شوند همچنین توسط پوشش آلمینیومی فویل متالایز برای به کارگیری رنگ نقره‌ای به‌راحتی می‌توان طلاکوب و نقره‌کوب را حذف ارائه کرد فلذا نیازی نیست نگران پسمان ها و ناهماهنگی در ضرب طلاکوب و نقره‌کوب باشید.

انواع دستگاه‌های چاپ طلاکوب

چهار بخش دستگاه چاپ طلاکوب وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:
دستگاه چاپ طلاکوب دستی :

فشار اهرم در این دستگاه با دست سپریدن می‎شود و معمولاً حائز رول جمع کن برقی بوده و برای چاپ در تیراژ ذیل پسندیده است.
دستگاه چاپ طلاکوب پنوماتیک :

فشار باد در این دستگاه سیستم را به شغل می‎اندازد و میزان قدرت خفقان جک وابستگی به سایز چاپ دارد. جک پنوماتیک در این دستگاه از 500 کیلو لغایت 3 تن متغیر می‌باشد. همگی مراحل چاپ قابل تنظیم و مهار می‌باشد.

دستگاه چاپ طلاکوب هیدرولیک :

فشار روغن در این دستگاه سیستم را به پیشه می‌اندازد از این دستگاه برای چاپ در سایزهای بالا کاربرد می‌شود. کلیه مراحل چاپ قابل‌کنترل بوده و برای تنگنا سه بدن به بالا طراحی‌شده است.

دستگاه طلاکوب دیجیتال :

این دستگاه به کلیشه نیاز ندارد و طریق چاپ آن دیجیتال است کیفیت آن از دستگاه داغی کمتر است و برای چاپ‌های تیراژ پایین مناسب می‌باشد.

Nice Linker